کفش پیاده روی

  • ۰
  • ۰

ویژگی های کفش مناسب فوتبال

کفش‌های ورزشی مناسب ورزش فوتبال بخش ضروری انجام هر تمرین این ورزش هیجان انگیز است. اما یافتن کفش مناسب می‌تواند یک چالش باشد. متخصصان معتقدند استفاده از کفش‌های غیراستاندارد حتی بر اعصاب، روان و راندمان کار انسان نیز تأثیر نامطلوبی می گذارد. از مهم ترین اعضایی که ارتباط مستقیم با پا دارد، کمر و ستون فقرات است که بیش ترین آسیب را از کفش غیراستاندارد می‌بیند. همچنین استفاده از این قبیل کفش ها موجب اختلال در راه رفتن و تعادل می شود. در هنگام ورزش کردن نیز استفاده از کفش مخصوص هر رشته ورزشی اهمیت فوق العاده‌ای دارد چرا که هر ورزش شامل فعالیت‌ها، تحرکات و شرایط خاص خود است و لازم است از کفش مخصوص آن رشته استفاده شود.

تهیه کفش ورزشی مناسب که امروزه به عنوان یکی از ابزار اصلی هر رشته ورزشی مطرح است برای اجرای بهتر ورزش بسیار مهم بوده و دارای سه کارکرد اصلی حفاظت از پا، راحتی و حمل وزن بدن است. به طور کلی عناصر آناتومیک و فیزیولوژیک به طور همزمان سبب حرکت مؤثر می‌شوند. در حرکت سه فاکتور حرکت ایمن، حرکت مؤثر و حرکت با کیفیت بسیار مهم است.

حالا به معرفی انواع مختلف کفش های مناسب فوتبال میپردازیم:

کفش فوتبال با استوک FG

 کفش فوتبال با استوک SG

کفش فوتبال با استوک AG

 کفش فوتبال با استوک HG

 

استوک FG مخصوص بازی در زمین های چمن طبیعی که از چمن کوتاهی برخوردارند طراحی و ساخنه می شود. که باعث بهبود افزایش سرعت در حرکات انفجاری بازیکنان می شود. در این کفش ها معمولا از استوک آلومینیومی که بصورت تیغه ای و مخروط تو خالی هستند بکار برده می شود.

کفش فوتبال با استوک SG

استوک SG مخصوص بازی در زمبن های چمن نرم طراحی شده است که به دلیل داشتن قابلیت تعویض استوک (میخ) استوک تعویضی نامیده می شوند. این کفش مناسب بازی در زمین های چمن نرم و خیس است. در این کفش ها استوک های بلند قابل تعویض به فواصل نزدیک به هم نصب می شود. همچنین در این کفش، استوک های نیز وجود دارند که قابل تعویض نیستند. این کفش در بین بازیکنان بزرگ فوتبال به جهت پتانسیل بالای آن در طی کردن پیچ های مانیکور بسیار محبوب هستند.

 کفش فوتبال با استوک AG

استوک AG مخصوص بازی در زمبن های چمن مصنوعی و نرم طراحی و ساخته می شود. در این کفش استوک های زیاد و یکنواختی که از ارتفاع یکسانی برخوردار نیستند تعبیه شده است. جنس استوک ها از پلاستیک فشرده شده  و به صورت تیغه ای تهیه شده و در افزایش سرعت بازیکن موثر است.

کفش فوتبال با استوک HG

استوک HG برای بازی در زمین های چمن مصنوعی خشک و سفت ساخته شده است. در کف این کفش ها مقدار زیادی استوک (میخ) به شکلی یکسان پخش شده و استوک ها از ارتفاع کمی برخوردار هستند تا از فشار ناشی از سفت زمین به پاها جلوگیری کنند. این نوع کفش بسیار مناسب و مقاوم در فصل زمستان برای بازی در زمین های یخ زده هستند.

ویژگی های یک کفش مناسب فوتبال

همانطور که در بالا اشاره شد، کفش های جدید فوتبال سبک تر ساخته می شوند و این سبکی سبب می شوند بازیکنان از سرعت و چابکی بیشتری در زمین مسابقه برخوردار باشند.

به طور کلی شرکت های سازنده کفش های فوتبال دو موضوع مهم را در ساخت کفش همواره مد نظر قرار می دهند:

• سبکی، سرعت

• راحتی و میزان محافظت از پا

که هر کدام از این رویکردها مزایا و معایب خاص خود را دارد. شرکت پوما در کفش های جدید خود به طور خاص این دو دسته را از هم جدا کرده و کفش های خود را به دو دسته قدرتی و سرعتی طبقه بندی کرده است که با نام Evo Speed و Evo Power شناخته می شوند.

مواد بخش بالایی کفش

معمولا از چرم برای بخش بالایی کفش استفاده می شود چرا که باعث می شود پای شما درون کفش تنفس کند و استفاده از این نوع کفش ها در هوای بارانی نیز به بازیکنان کمک می کند چرا که اگر جنس قسمت بالایی کفش چرم نباشد، آب به آن قسمت جذب می شود و باعث افت کیفیت بازی بازیکن می شود اما چرم آب را به خود جذب نمی کند و بازیکن هیچ مشکلی در بازی در روزهای بارانی یا برفی نخواهد داشت.

مکانیزم کنترلی

هر چه کفش سبک تر شود، ماده مورد استفاده برای ساخت آن نیز منعطف تر است. در برخی شرایطف هر چه کفش شما منعطف تر باشد، برای بازیکن یک مزیت به شمار می رود. به عنوان مثال در کورس های سرعتی با بازیکن حریف و یا صحنه هایی که نیاز به عکس العمل سریع یا چرخش سریع احساس می شود، نیاز به کفش منعطفی است که فیت پا باشد. بسیاری از کفش های از یک ماده نرم در درون کفش و یک پوشش ترموپلاستیک در سطح بیرونی آن استفاده که ساختار قالب کفش را شکل می دهد. این مواد بیشتر در نواحی پاشنه کفش و مچ پا به کار می رود.

 

نکات خرید کفش فوتبالی مناسب

برای خرید کفش فوتبال، حتما جوراب هایی که با آنها قرار است فوتبال بازی کنید را به پا داشته باشید.

• اگر با توپ خاصی تمرین می کنید، توپ خود را نیز به مغازه ببرید و وقتی کفش را به پا کردید به نقاط حساس توپ ضربه بزنید و راحتی خود در بازی با توپ را بسنجید.

• کفش مناسب کفشی نیست که خیلی تنگ باشد بلکه می بایست کمی فضا برای آزادی عمل پا در کفش وجود داشته باشد چرا که در غیر انیصورت فشار زیادی به پا در حین بازی وارد می شود.

• همواره با پای راست، کفش را تست کنید.

• از خرید کفش های گشاد بپرهیزید چرا که باعث افت شتاب و سرعت شما می شوند.

• اگر در کفش شما از چرم استفاده شده شاید به نظرتان بیاید کفش کمی بزرگ است اما این فقط یک اشتباه بصری است و مشکلی نیست.

• اشتباه متداول این است که به امید اینکه پا بزرگ می شود، کفش های نیم سایز کوچکتر از اندازه واقعی پا خریداری می شود که امری اشتباه است.

• با کفش جدید کمی راه بروید؛ در این مرحله است که راحتی، تنگی یا شلی کفش را احساس خواهید کرد.

• پس از راه رفتن، کمی سرعت خود را افزایش دهید و عملکرد کفش را در حالت دویدن نرم تست کنید.

• اکنون به سراغ توپ خود بروید و مکانی در مغازه پیدا کرده با توپ به آن ضربه بزنید و نحوه راحتی و دقت شوت خود را بسنجید.

 
برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید
  • ۹۹/۱۰/۱۱
  • هانیه اکبرپور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی