کفش پیاده روی

۱ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

طرح توجیهی

یک طرح توجیهی چیست ؟
طرح توجیهی عبارت است از مجموعه مطالعات و محاسباتی که برای یک ایده انجام میشود تا در ابتدا آن ایده را شرح دهد و در مرحله بعد مشخص کند که آیا امکان انجام آن است یا خیر.

 

علت تدوین طرح توجیهی چیست ؟
زمانی که یک ایده در ذهن قرار دارد خام است و قابلیت اجرا ندارد مگر تا زمانی که بررسی شود و از محکم بودن آن مطمئن شویم. پس طرح توجیهی را تهیه میکنیم تا افراد دیگر همانند بانک ها٬ سرمایه گذاران ٬ سازمان های نظارتی همانند محیط زیست و … را با ایده خود به شکل کامل آشنا شوید.

 

مزیت های طرح توجیهی چیست ؟
تصور کنید که در حال احداث کارخانه تولید رب گوجه فرنگی میباشید.

آیا اگر قبل از شروع در مورد میزان تولید رقبا٬ فروش و قیمت های هر شرکت٬ میزان صادرات و واردات٬ ماشین آلات مورد نیاز٬ شهر هایی که بیشترین مصرف را دارند٬ و … اطلاعات داشته باشید قدم های بعدی خود را صحیح تر برنمیدارید ؟‌

 

یک طرح شامل چه بخش هایی است ؟
یک طرح کامل شامل سه بخش اصلی بازار٬ فنی و مالی است. که در هر بخش اطلاعات پروژه به شکل بروز جمع آوری٬ محاسبه و نوشته میشود. به شکل دقیق تر :

بخش بازار : محصول را از نظر شرایط حاکم بر بازار بررسی می کند و نشان میدهد که آمار تولید محصول در کشور تا چند سال اخیر چقدر بوده و پیش بینی میزان ظرفیت بازار را انجام می دهد.

بخش فنی : روش تولید محصول٬ ماشین آلات مورد نیاز٬ فضای سوله مورد نیاز٬ تعداد پرسنل مورد نیاز و … در این بخش نوشته خواهد شد.

بخش مالی : سرمایه در گردش مورد نیاز٬ هزینه خرید ماشین آلات٬ حقوق ها و دستمزد های پرسنل و دیگر اسناد مالی در این قسمت بررسی و محاسبه خواهد شد و در نهایت با استفاده از نرم افزار کامفار از محاسبات خروجی گرفته می شود. 

 

چگونه یک طرح توجیهی بنویسیم ؟

یک طرح کامل و دقیق باید توسط کارشناسان و متخصصین آن حوزه نوشته شود. برای مثال در بهین صنعت یاب بخش بازار توسط تیم مطالعات بازار بررسی و تدوین میگردد.

قسمت فنی نیز توسط مهندسین شرکت با بازدید دقیق محل اجرا و دریافت اطلاعات فنی تهیه می شود.

 

طرح توجیهی استارتاپ چه ویژگی هایی دارد و نحوه سفارش - ایـ توجیهی

  • هانیه اکبرپور