کفش پیاده روی

  • ۰
  • ۰

کفش مناسب کوهنوردی

کفش های کوهنوردی معمولا یکی از مهم ترین و گران ترین تجهیزات کوهنوردی هستند که در سلامت کوهنورد بسیار دخیل اند و به همین دلیل موقع خرید و انتخاب آن ها باید دقت زیادی کرد. اگر برای مثال کفشی انتخاب کنید که خیلی گرم و یا خیلی سرد باشد، همه‌ی لذت کوهنوردی‌تان از دست می رود.

قبل از این که بخواهید کفش مناسب کوهنوردی بخرید باید بدانید که چجور کفشی با چه کاربری می خواهید! آیا کفشتان را برای کوهنوردی در کوه های کم ارتفاع و مسیرهای ساده لازم دارید یا کوه هایی که نیازمند مهارت های حرفه ای تری است؟ می خواهید برای تابستان از آن استفاده کنید یا زمستان؟ بعد از اینکه این سوال ها را از خود پرسیدید، بهتر است در مورد ویژگی های کفش برای هر فصل اطلاعات کسب کنید و با خود صادق باشید که واقعا آیا شما یک کفش کوهنوردی حرفه ای می خواهید یا کفشی که برای طبیعت گردی های سبکتر مناسب است، کارتان را راه می اندازد.

برای فصل تابستان چه کفشی مناسب است؟

اگر مسیری که برای کوهنوردی در پیش روی دارید خیلی پر از سنگ و چاله و دست انداز نیست و می خواهید بیشتر پیاده روی کنید تا کوهنوردی، کفش هایی با کف صاف و بدون استوک برایتان مناسب تر است، چون باعث می شود راحت تر بتوانید حرکت کنید.
کفشی که در زیر می بینید یکی از نمونه های خوب است که نه سطح خیلی صافی مثل کفش هایی که در خیابان می پوشید دارد و نه آنقدر استوک دارد و سنگین است که با هر قدم احساس کنید به کف خیابان چسبیده اید!

برای فصل زمستان چه کفشی مناسب است؟

کفش مناسب کوهنوردی برای فصل زمستان و در مناطقی که برف و یخبندان است، باید کفش های استوک دار و ساق بلند که از ۲ لایه ی چرم ساخته شده اند، باشد که در شرایطی مانند برف های سنگین، شما را اذیت نکند.

انواع کفش های مناسب کوهنوردی

برای خرید کفش کوهنوردی به چه چیزهایی توجه کنیم؟

ضد آب بودن

اول از همه حواستان باشد که حتما کفشی که خریداری می کنید ضد آب باشد. اصطلاح ضد آب بودن در کفش های کوهنوردی Gore-tex است که در حقیقت تلکنولوژی پیشرفته ای است که برای ساخت پارچه های ضد آب به کار می رود. کفش های کوهنوردی زمانی که با آب برخورد می کنند، نباید آب را به داخل کفش راه دهند؛ یعنی اینکه نباید جوراب شما خیس شود.

زیره کفش

مورد مهم دوم کفش مناسب کوهنوردی زیره سان است که کاربردهای مختلفی دارد. همانطور که گفتیم باید ابتدا بدانید که کفش را برای چه منظوری استفاده خواهید کرد و سپس به زیره آن توجه کنید که مثلا آج دار است، برآمدگی هایش چطور است و توسط چه نوع فناوری تولید شده است.

جنس رویه

کفش های کوهنوردی به این دلیل گران هستند که علاوه بر ویژگی های خاصی که دارند، جنس رویه آن ها به گونه ای است که در برابر سایش و پوسیدگی بسیار مقاوم هستند. حتما برای خرید کفش، نزد فروشنده قابل اطمینانی بروید که کاملا شما را راهنمایی کند.

لایه میانی

نکته دیگری که در خرید کفش مناسب کوهنوردی مهم است، لایه میانی است که باعث می شود شما کمتر احساس خستگی کنید؛ البته اگر جنسی با مواد خوبی مانند EVA داشته باشد.

وزن کفش

فعالیت های مختلفی که انجام می دهید، نیازمند این است که کفشتان وزن متفاوتی نیز داشته باشد. کفش های کوهنوردی معمولا باید سبک باشند تا شما گام های راحتتری بردارید اما ممکن است کفش هایی که برای کوهنوردی های سخت درست می شود، به خاطر لایه میانی آن ها، سنگین تر باشند. اما اگر یک کفش کوهنوردی بی دلیل سنگین باشد، مطمئن باشید که در طول مسیر شما را اذیت خواهد کرد.

قابلیت حفظ دما و هواخوری کفش

دو ویژگی مهم در کفش های کوهنوردی! کفش هایی که برای ۳ فصل سال مناسب هستند باید دارای قابلیت هواخوری باشند تا علاوه بر جلوگیری از تعریق زیاد سطح پوست، به خنک نگه داشتن پای شما کمک کنند. اما برای کفش هایی کوهنوردی زمستانه قابلیت هواخوری اهمیت چندانی ندارد و مهم این است که کفش بتواند پایتان را گرم نگه دارد. در این کفش ها بیشتر از تکنولوژی ‌هایی بهره می‌ گیرند که از هدر رفتن دمای داخلی کفش و سرمازدگی پاها جلوگیری شود.

کفش های مناسب کوهنوردی

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید

  • ۹۹/۱۰/۱۸
  • هانیه اکبرپور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی